Met de comeback van rode diesel krijgen boeren, tuinders en loonwerkers een korting van 28 cent per liter diesel. Dit zei Caroline van der Plas, leider van BoerBurgerBeweging (BBB), vanochtend bij de toelichting van het coalitieakkoord van haar partij met de PVV, VVD en NSC. De land- en tuinbouw moet nog wel even geduld hebben: de herinvoering van de rode diesel staat pas gepland voor het jaar 2027.
Met de rode diesel heeft BBB een belangrijk punt in het akkoord binnengehaald. "We zijn heel trots dat wij dit hebben kunnen regelen", zei Van der Plas op de persconferentie, waarbij zij uitgebreid in ging op rode diesel. "In 2013 is de rode diesel afgeschaft als een bezuinigingsoperatie. Maar hardwerkende boeren op het land hebben de diesel gewoon nodig. De laatste jaren zijn heel veel moties ingediend om dit te veranderen, maar altijd kreeg ik van het kabinet te horen: dit kan niet. Nou, het kan dus wel."
Groter verschil tussen rood en wit
Rode diesel, in de sector ook gasolie genoemd, is brandstof die onder een lager accijnstarief valt. Om de brandstof te herkennen is in het verleden rode kleurstof en een herkenningsmiddel toegevoegd aan de diesel. De maatregel om de kosten voor de boer, tuinder en loonwerker te besparen, is niet goedkoop. In de begroting heeft de beoogde coalitie vanaf 2027 een bedrag van €132 miljoen opgenomen en voor de jaren erop €141 miljoen om de rode diesel te bekostigen. Ook wordt jaarlijks €5 miljoen aan uitvoeringskosten geregeld.
Opvallend is de teruggave of korting van 28 cent per liter die Van der Plas aankondigde ten opzichte van de gangbare witte diesel. In 2012, in het laatste jaar van de rode diesel, was het verschil tussen rood en wit ongeveer 12 cent. De gemiddelde prijs van rode diesel in december 2012 lag iets boven de €1,12 per liter. De adviesprijs voor witte diesel aan de pomp ligt nu op €1,89 per liter. Boeren betalen bij aanbieders als Farmers4All en LTO beduidend minder.
Vraag is nu welke sectoren exact onder de definitie van boeren, tuinders en loonwerkers vallen. Zo is Cumela Nederland, de brancheorganisatie voor ondernemers in groen, bouw en infra, het coalitieakkoord aan het bestuderen. De vraag is of ondernemers in de bouw en bijvoorbeeld het grondverzet ook weer rode diesel kunnen gebruiken. Een woordvoerder van Cumela geeft aan dat de brancheorganisatie vrijdag met een reactie op het coalitieakkoord naar buiten komt.
Maar voor agrarisch ondernemers gaat het sowieso dus nog 2,5 jaar duren voordat er weer rode gasolie kan worden getankt.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.
Dit is een reactie op het Boerenbusiness artikel:
[url=https://www.boerenbusiness.nl/artikel/10909006/comeback-rode-diesel-vereist-geduld-van-boer]Comeback rode diesel vereist geduld van boer[/url]